• De toetsaanslag bij een digitale piano is niet gelijk aan die van een akoestische piano. De overbrengingen in een pianomechaniek met meer dan 6000 onderdelen is niet zomaar na te bootsen. Het is vaak wel zo, dat wanneer u meer investeert het mechaniek beter gaat aanvoelen.


    Het mechaniek van een digitale piano versus die van een akoestische piano

    • De pianoklank wordt niet verkregen door het laten resoneren van een grote houten zangbodem, maar door twee of meerdere luidsprekers. Ook hierbij geldt, dat wanneer u meer investeert, er meerdere luidsprekers in het instrument zitten en dus een betere klank wordt verkregen. 
    • De beleving, tijdens het spelen op een akoestische piano, is veel intenser. We weten immers uit ervaring dan muziek maken het best gaat op een instrument dat wat met je doet, dat je raakt. De kans dat dit gebeurt bij het spelen op een digitaal instrument is kleiner.
    • De pianoklank is een digitale weergave van een akoestische piano. U hoort dus een geluidsopname van een akoestische piano afspelen tijdens het aanslaan van een toets. Ook hierbij geldt, dat de betere en duurdere instrumenten een mooiere “sample” of geluidsopname hebben.
    • Pianospelen doe je door de toetsen hard en zacht aan te slaan. Het verschil in toonvolume noem je aanslaggevoeligheid. Deze aanslaggevoeligheid is bij een akoestische piano oneindig. Je kan daardoor oneindig veel verschillende volumes creëren.
      Bij een digitale piano is dit teruggebracht naar 127 levels. Dus level 0 geeft geen geluid en bij level 127 is het maximale volume bereikt.
    • Niet alleen het volume maar ook de klank van een akoestische piano verandert door zachter en harder spelen. Naarmate je een toets harder aanslaat, krijg je ook meer helderheid in de toon. Dit wordt bij een digitale piano, net zoals bij de aanslaggevoeligheid, teruggebracht naar een aantal stappen. Hoeveel stappen dit zijn, hangt ook hierbij weer af van de kwaliteit van de digitale piano.
    • Bij een digitale piano voel je geen mechanisch verschil bij pedaalgebruik wanneer de toets wordt ingedrukt.
    • Het grootste nadeel van een digitale piano is het feit dat deze in volume kan worden aangepast. Dit aspect wordt door velen juist als het grote voordeel van een digitale piano gezien maar is feitelijk ook het grootste nadeel van deze instrumenten. Door het kunnen aanpassen van het volume leer je minder genuanceerd spelen. Want is je aanslag wat aan de stevige kant, dan regel je gewoon het volume van de digitale piano. Door deze mogelijkheid beperk je jezelf in de ontwikkeling van je toucher en is zacht leren aanslaan vaak een probleem. Het is vrijwel direct te horen, als je iemand op een akoestische piano hoort spelen, of diegene thuis op een digitale of akoestische piano speelt. Wie thuis op een digitale piano speelt, geeft vaak alleen maar “vol gas” en kan nauwelijks dynamisch spelen. Uitzonderingen daargelaten.
      Het beste is dan ook om één volumestand te gebruikten voor het live-spel en één volumestand te gebruiken voor hoofdtelefoonspel. Dan wordt dit uw referentie om hard en zacht te leren spelen.
    • De levensduur van een digitale piano beperkt zich tot 15 à 20 jaar.
    • De economische waarde wordt sneller lager door de ontwikkeling van nieuwe modellen.


Mist u een vraag?

U kunt via onderstaand formulier direct uw vraag stellen. We proberen u zo snel mogelijk antwoord te geven op uw vraag.

Deze website is beschermd door reCAPTCHA. Google's Privacyverklaring en Algemene voorwaarden zijn hier van toepassing.

Contact opnemen

U kunt ook direct uw vraag stellen door te bellen of een e-mail te sturen.

Telefoon

06-54226961