• Bij de kwaliteitsverschillen tussen digitale piano’s draait het eigenlijk om 4 zaken:

    De constructie van het klavier en daardoor de nabootsing van een klavier van een echte akoestische piano. Er is een aantal zaken die een klavier tot “basic” of “zeer goede nabootsing” maakt

    • Het aantal sensoren dat opmeet hoe u de toets aanslaat kan 1 tot 5 stuks bedragen. Hoe meer sensoren hoe preciezer, maar ook ingewikkelder en dus duurder.
    • Het materiaal van de toets is van plastic of van hout; plastic is een gietvorm (goedkoop), hout moet gezaagd worden en is dus duurder.
    • Bastoetsen slaan zwaarder aan dan discanttoetsen (hoge tonen). Om dit na te bootsen kan je werken met een paar gewichtsklassen of iedere toets een eigen gewicht geven. Dat laatste is mooier maar duurder (lineair gewogen is dan de term).
    • Het neergewicht van een toetsaanslag moet kloppen met die van een akoestische piano, maar de manier waarop de toets omhoog komt ook. Om dit nog beter te benaderen kan met een zogenaamd counterweight gewerkt worden.

    De luidsprekers en de geluidsversterking

    • Hier geldt ongeveer: “bigger is better”; hoe meer luidsprekers en hoe groter het versterkervermogen, hoe voller en fraaier het geluid wordt.
    • De eenvoudigere digitale piano’s hebben 2 luidsprekers en een beperkt versterkervermogen.
    • Vanaf 4 luidsprekers (en meer) kan een soort 3D-effect gecreëerd worden. Het is dan net alsof het geluid meer uit de ruimte komt in plaats van heel gericht uit slechts 2 luidsprekers.

    De rekenkracht van de computer en doordoor de kwaliteit van de sample

    • Bij een aantal merken is een bepaald budgetmodel eigenlijk hetzelfde instrument dat een generatie geleden nog een topinstrument was. Maar door de snel beter wordende prestaties van computers kunnen steeds “rijkere” samples afgespeeld worden.
    • De samples worden naarmate je een betere digitale piano beluistert ook steeds langer. Daardoor is de “loop” (het herhalen van de sample) niet of nauwelijks meer hoorbaar en klinkt het “uitsterven” van de toon ook natuurlijker.

    De ombouw of kast van de piano

    • Een behuizing, waar meer aandacht aan gegeven is door bv. meer details toe te voegen en mooiere materialen te gebruiken, maakt het instrument natuurlijk kostbaarder zonder dat het qua geluid voordelen oplevert.
    • De hoogglansafwerking van een digitale piano speelt ook een grote rol in de prijs.

    Verder geldt dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel: in een instrument met het meest luxe klavier (hout, lineair gewogen, counterweight) zit automatisch ook een luxe geluidssysteem. Een digitale piano met een topklavier met een klein versterkertje met 2 kleine speakers bestaat dus eigenlijk niet…


Mist u een vraag?

U kunt via onderstaand formulier direct uw vraag stellen. We proberen u zo snel mogelijk antwoord te geven op uw vraag.

Deze website is beschermd door reCAPTCHA. Google's Privacyverklaring en Algemene voorwaarden zijn hier van toepassing.

Contact opnemen

U kunt ook direct uw vraag stellen door te bellen of een e-mail te sturen.

Telefoon

06-54226961