• Bij de kwaliteitsverschillen tussen akoestische piano’s draait het eigenlijk om 4 zaken:

    Kwaliteit van het ontwerp

    • Het ontwerp van de piano bepaalt de juiste dikte van de zangbodem, de juiste plek van de kam, de juiste dikte en lengte van iedere snaar, het juiste aanslagpunt van de hamer, de juiste plaatsing van de demper, de juiste lengte van het klavier, enz.
      Kortom: als in deze basisberekeningen en verhoudingen in het mechaniek en het geraamte van de piano iets niet nauwkeurig berekend is, kan een piano nooit en te nimmer goed klinken en spelen.
    • Een goed ontwerp kost echter meer tijd en geld.



    Het valt en staat op de kwaliteit van het ontwerp

    Kwaliteit van de materialen

    • De materialen, zoals hout, metalen en vilt, kunnen een goed ontwerp waardeloos maken als ze niet van een goede of topkwaliteit zijn. Laten we b.v. de zangbodem nemen. Die kan gemaakt zijn van gelamineerd hout, opgebouwd uit op elkaar gelijmde laagjes hout. Dat is fabrieksmatig, in grote hoeveelheden, eenvoudig te produceren en dus goedkoop.
      Maar een zangbodem kan ook gemaakt zijn van aan elkaar gelijmde plankjes van circa 10 cm. breed, die uit een boom komen die minimaal 300 jaar oud is en een mooie dichte jaarringstructuur heeft. Dit laatste is erg belangrijk om de trillingen van een snaar goed en krachtig over te brengen over de gehele zangbodem. Zo’n zangbodem is uniek en vaak stukken beter maar ook duurder.
    • Er is wetenschappelijk steeds meer bekend over de optimale werking en klank van een piano maar de toepassingen door verschillende fabrikanten leveren een scala aan goede kwalitatieve instrumenten op met elk hun eigen karakter.


    Kwaliteit van het materiaal is érg belangrijk bij het maken van mooie instrumeten

    Kwaliteit van de bouwer

    • De combinatie van een goed ontwerp en goede materialen kunnen in de handen van een slechte fabrikant weinig interessante instrumenten opleveren. Het bouwen van een piano is een complex werk. Computergestuurde machinerie speelt tegenwoordig zeker een rol, maar vakmensen met jaren ervaring maken de muziek!
      Het rast, of geraamte van de piano, moet op de mm. kloppen. Er zitten alleen al in een mechaniek circa 6000 onderdelen. Het samenvoegen van deze onderdelen tot een mechaniek moet zeer secuur gedaan worden en daar is vakmanschap voor nodig.
      Maar ook de verlijming van de diverse onderdelen is erg belangrijk voor b.v. de levensduur van het instrument. Je moet echt het vak verstaan wil je goede en degelijke piano’s kunnen bouwen. Vandaar dat wij het jammer vinden dat piano’s steeds vaker worden gebouwd in landen waar het arbeidsloon een stuk lager ligt. Uit financieel oogpunt begrijpelijk, maar er wordt daar vaak meer gekeken naar de kwantiteit dan naar de kwaliteit! Daarbij ontbreekt veelal de passie om mooie instrumenten te bouwen. Je moet het willen, maar ook kunnen, om altijd 100% kwaliteit te leveren!


    De pianobouwer moet een zijn/haar vak goed verstaant!

    Hoogte en lengte van een instrument

    • Een hoge piano en een lange vleugel hebben qua formaat meer materialen nodig en worden daardoor ook vaak duurder. Daarnaast zijn deze vaak van betere materialen voorzien.
    • Het kan zeker zo zijn dat een kwalitatief hoogwaardig klein instrument duurder is dan een goedkoop geproduceerd hoger model.



    De hoogte of de lengte van een akoestische piano of vleugel is belangrijk voor een mooie toon


Mist u een vraag?

U kunt via onderstaand formulier direct uw vraag stellen. We proberen u zo snel mogelijk antwoord te geven op uw vraag.

Deze website is beschermd door reCAPTCHA. Google's Privacyverklaring en Algemene voorwaarden zijn hier van toepassing.

Contact opnemen

U kunt ook direct uw vraag stellen door te bellen of een e-mail te sturen.

Telefoon

06-54226961