Artikel | Adviesprijs | Clavisprijs | Huurprijs p/m |
---|
Wilt u proefspelen op dit instrument? Neem dan contact met ons op.
H x B x D: 102cm x 148cm x 120cm, gewicht: 199kg
Het kopen van een piano is geen kleine beslissing, daarom nodigen wij u uit om in één van onze showrooms te komen proefspelen. U kunt dan gelijk verschillende piano's uitproberen.
Als u hier uw persoonlijke informatie invult nemen wij contact met u op.
Elke pianist wenst zich zonder problemen aan zijn/haar pianospel en studie te kunnen wijden, maar loopt helaas niet zelden op tegen het rekening moeten houden met de mensen om hem/haar heen. Menig eigenaar van een piano of zelfs vleugel zou van tijd tot tijd willen dat het geproduceerde volume van het instrument beter en makkelijker te reduceren valt.
Hierop gebaseerd heeft Yamaha bij het ontwikkelen van de AvandGrand twee heldere doelen voor ogen gehad:
Als toevoeging op de hamersensor wordt er in de AvandGrand tevens gebruik gemaakt van een optische toetsensensor. Aangezien deze sensor optisch werkt, heeft deze dus geen invloed op de speelaard van de toets en biedt deze een excellente herkenning van de gewenste druk op de toets, van de timing en van alle andere delicate nuances die muzikale expressie vereist.
De combinatie van deze twee sensoren garandeert een indrukwekkende aanslaggevoeligheid in het hele gebied tussen pianissimo en fortissimo, alsmede de mogelijkheid om zelfs de kleinste triller van de pianist met uiterste precisie weer te geven.
Daarenboven draagt het gebruik van hout in de constructie van de toets en een door Yamaha speciaal ontworpen toetsbeslag van synthetisch ivoor op de witte toetsen bij tot nog meer verfijning. Het unieke materiaal dat gebruikt wordt voor de toetsen maakt snelle passages mogelijk en zorgt voor een zekere respons bij langzame stukken. Qua structuur voelt het Synthetic Ivory vrijwel identiek aan echt ivoor.
Het pedaal
Licht bij de eerste aanraking, subtiele zwaarte gaandeweg het intrappen en opnieuw licht wanneer de speler het pedaal geheel indrukt !
De pedalen van een vleugel hebben verschillende kenmerken bij het indrukken en loslaten ervan.
Ervaren spelers gebruiken die subtiliteit in het gedrag van de pedalen in hun voordeel en verrijken hun spel met verfijnd genuanceerde expressie, mede door het juist inzetten van de voet. Bij het ontwikkelen van de AvantGrand deed Yamaha geen concessies in het zo realistisch mogelijk simuleren van de pedalen. Het resultaat mag er zijn. Impressionistische en romantische werken die ook veel half-pedaal verlangen, zijn geen enkel probleem voor de AvantGrand.
De klank
Voor de AvantGrand ontwikkelde Yamaha, vanuit een geheel nieuwe benadering, een samplemethode die vooral inhield dat er veel specifieker gekeken werd naar de plek in de vleugel waar de klank tot leven komt. Uiteraard was Yamaha’s nieuwste concertvleugel de CFX en de Bösendorfer Imperial concertvleugel de bron van alles wat de AvantGrand aan klanken te bieden heeft.
Om het geluid zo ‘echt’ mogelijk naar de positie van de bespeler te dragen, samplede Yamaha de klank vanuit vier verschillende locaties, namelijk de linker- en de rechterzijde, alsmede de centrum- en de achterzijde van de vleugel. Door tevens samples te maken vanuit dieper in het instrument, onder meer van de zangbodem, is het Yamaha dankzij een team van zeer ervaren technici en stemmers, en uiteraard met vallen en opstaan, gelukt om op vrijwel perfecte wijze de aantrekkingskracht van het originele geluid te vangen.
Openen we de klep van de AvantGrand N3X dan zien we 8 speakers die op een zeer attractieve wijze vormgegeven zijn. De AvantGrand beschikt over een vier kanaals speakersysteem in een drieweg configuratie. Hierbij zijn de 4 basswoofers aan de onderkant van het instrument bevestigd en de conussen voor het midden- en hooggebied in het bovenblad, waardoor er voor zowel de bespeler als de luisteraar een buitengewoon natuurlijk geluidsbeeld ontstaat. Tevens brengt dit specifieke trillingen over naar het bovenblad.
Elk van deze speakers is uitgerust met een eigen versterker; een luxe die de storing tussen verschillende frequenties reduceert en die hierdoor meer natuurlijke expressie teweeg brengt in de fijne nuances van elk geluid. Voorts zijn de speakers exact daar in het bovenblad geplaatst waar de oorspronkelijke samples zijn opgenomen in de Yamaha’s CFX en de Bösendorfer Imperial concertvleugels. Ook dit draagt wederom bij tot de ultieme natuurgetrouwheid van de AvantGrand.
Het gevoel
De klank van een akoestisch instrument resoneert door het gehele instrument en is voelbaar voor de pianist. Met name de basklanken zijn een essentieel onderdeel van de trillingen die continu gevoeld worden. In de AvantGrand introduceert Yamaha het Tactile Response System (TRS), wat zich toespitst op het reproduceren van deze trillingen.
Het systeem behelst twee membramen onder het klavier die op nauwgezette wijze de natuurlijke trilling, die ontstaat door het spel, overbrengt naar het instrument. Zowel de trillingen die de snaren opwekken, als de trillingen die door het indrukken van de pedalen ontstaan, worden door het TRS weergegeven. Het systeem kan worden in- en uitgeschakeld en wanneer ingeschakeld, zijn er drie niveaus van ‘trillingweergave’ te selecteren.
Conclusie
De AvantGrand lijkt het summum te zijn van 30 jaar ontwikkeling in digitale piano’s en ruim een eeuw ervaring in het produceren van hoogwaardige akoestische piano’s en vleugels. Zover mogelijk met de technologie van vandaag de dag, is het onderste uit de kan gehaald om het ultieme hybride instrument te vervaardigen en in dat opzicht is Yamaha met vlag en wimpel geslaagd in haar doelstellingen.
Om meer informatie te vinden op de Yamaha website klik hier.
Klik op het bovenstaande logo om uw aan te melden bij Yamaha voor 3 jaar extra garantie!