Expressie-pedalen

Expressie pedalen

Expressiepedalen worden met de regelmaat van de klok ook Volumepedalen genoemd. Dat is niet verwonderlijk, want 9 van de 10 toetsenisten die gebruik maken van expressiepedalen, gebruiken het pedaal hoofdzakelijk voor controle van het volume met de voet.

Sinds de bloeiende elektronische orgel- markt van de jaren ’70, waarin er in duizenden huishoudens in Nederland een Eminent-, Hammond- of Yamahaorgel stond, is deze markt in de daarop volgende decennia vrijwel volledig ingestort. Veel lichte muziek-organisten ruilden hun qua omvang flink ruimte vretende orgels in voor keyboards. Keyboards boden en bieden nog steeds in een veel kleiner jasje dezelfde en meer mogelijkheden, alhoewel een keyboard zonder extra versterking nooit de volle, warme klank van een gemiddeld orgel heeft evenaard.

Juist het volumepedaal van het orgel was iets wat die typisch kenmerkende sound van een orgel kon bepalen. Een juist gebruik van het pedaal kon het orgel laten grommen, brommen en bijten. Het was geen vervanging van de gebruikelijke volumeknop; het was een feature waar je mee speelde.

De verschillende fabrikanten van keyboards, die met name in de jaren ’80 baanbrekend werk verrichten om de organisten warm te krijgen voor keyboards , onderkenden de noodzaak van volumecontrole met de voet zeker niet. Het expressie/volumepedaal werd een optioneel accessoire waarmee de liefhebber van de ‘old school organstyle’ zijn favoriete manier van spelen kon handhaven.

Met de technische mogelijkheden van vandaag de dag is het mogelijk om aan de poort waarmee het expressiepedaal is verbonden met het keyboard allerlei andere functies toe te wijzen. Denk aan het apart controleren van bijvoorbeeld het Style-volume ten opzichte van de Voice-volume. Of het veranderen van een gespeelde klank door een hoog/laag-filter wat u met de voet bediend.