Het mechanische gedeelte: binnenwerk, toetsen en pedalen
Beslissend voor de klankvorming alsmede voor de speelaard van een piano of vleugel is het inwendige mechaniek. Met vilt omspannen hamertjes, scharnierend in vernuftige lagertjes, moeten duizenden keren feilloos dezelfde weg naar de snaren afleggen. Tussen hamers en klavier (toetsen) bevindt zich per toets een ingewikkeld louter mechanisch overbrengingssysteem, dat, afhankelijk van de speelfrequentie, aan een zekere slijtage onderhevig is.
Bij storingen van minder ernstige aard verdient het aanbeveling uw stemmer te raadplegen, die vaak het euvel kan verhelpen. Ook bij twijfel kunt u uw pianostemmer altijd benaderen!
De stemmer weet zich bovendien geruggensteund door de technische dienst van het bedrijf.
Onderhoud dat u zelf kunt plegen aan mechanische delen beperkt zich tot klavier en pedalen.
Het klavier kunt u schoonmaken door het met een vochtige doek af te nemen en daarna met een zachte doek droog te wrijven. Geen spiritus of andere agressieve schoonmaakmiddelen gebruiken!
De pedalen kunnen met koperpoets op de voorgeschreven wijze worden behandeld. Let u er echter wel op, dat de kast rondom de pedalen niet wordt geraakt, omdat daardoor witte vlekken ontstaan.
De piano en vleugel als meubel: de kast
Het uiterlijk van een piano of vleugel is natuurlijk van groot belang voor u.
Het kastwerk van het instrument onderscheidt zich niet van enig ander gelakt, gebeitst of anderszins behandeld meubelstuk. Vandaar dat een algemeen advies over het onderhoud van de buitenkant van uw instrument eigenlijk niet mogelijk is: de aard van de oppervlaktebehandeling in de fabriek bepaalt ook het soort onderhoud dat daaraan moet worden verricht. Clavis heeft daarom wat verschillende onderhoudsvormen voor u op een rijtje gezet.
Onderhoud van de kast bij nieuwe piano's en vleugels:
Onderhoud van de kast van oudere piano's en vleugels: